Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Albert,
zítra Cecílie.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Kapitalismus po èesku


Nehodlám v následujících øádkách soudit ten hospodáøský systém jako takový. Nejsem ¾ádný filozof ani národohospodáø, jen  ¾ivoèich, nesoucí po dvaaètyøicet let název spotøebitel, èi konzument. A tìšil jsem se, ¾e v nové éøe po Velké sametové se stanu zase èlovìkem-zákazníkem, jím¾ jsem byl, aè jen dítì, celých jedenáct let od narození a¾ do roku 1939.
A zase jsem se mýlil! Kapitalismus u nás sice zuøí u¾ pøes dvacet let, ale nìkteré jeho pøíjemnìjší stránky ne a ne se ukázat. A¾ na zanedbatelné výjimky ukazují jeho slu¾ebníci v maloobchodní sféøe spíše tu horší tváø, jí¾ nás kdysi strašil systém opaèného pohlaví, socialismus.
Odhlédnuv od jeho nesporných kladù, výhod a pøínosu pro nás, v socialismu vychované a jím mnoha stránkách charakterovì posti¾ené, sáhl jsem do chumáèe negativ kapitalismu. A rukou v ochranné rukavici vytáhl zpod koberce jeden z jevù, s ním¾ by se èlovìk jen zøídkakdy, pokud vùbec, setkal v zemích, kam dobrodiní socialismu nikdy nedosáhlo. Je to lhostejný, ba zhusta i pøímo urá¾livý pøístup prodávajícího ke svému protìjšku, kujícímu, zákazníkovi…


Nedávno mi kdosi z pøátel poslal video s talk-show Jana Krause, který v nìm líèí prùbìh reklamace závady na svém mobilu. Pozorovatel z jiné zemì, ba dokonce i nìkteøí našinci by øekli, ¾e nìco takového snad není mo¾né. Jen¾e ono je to, pøátelé, nejen mo¾ný, ale velmi rozšíøený nemrav. A aè vám to nepøeji, setkáte s s tím jistì døíve, èi pozdìji i vy. A jako malou ukázku pøedkládám dva pøíklady ze své nedávné zkušenosti.


Pøíklad první - vrtulník
V internetovém obchodì jsem letos na jaøe koupil svým dvìma pravnukù malý model RC vrtulníku. Létal dobøe, ale asi po mìsíci jeden z jeho minimotorkù shoøel. Firma naštìstí sídlí v Praze a tak jsem u ní uplatnil reklamaci pro závadnou souèástku.
Zpoèátku se mne majitel sna¾il pøesvìdèit, a to dost nepøíjemným zpùsobem, ¾e jde o následek havárie modelu a nezvládnutí techniky letu. Ten názor jsem mu ale snadno technicky vyvrátil a tak model do opravy pøijal.
Jen¾e kdy¾ jsem si pro opravenou hraèku pøišel, ¾ádala pokladní úhradu 200 Kè za motorek a 560 Kè za práci, tedy èástku, která se prakticky rovnala kupní cenì pøedmìtu. Opavu jsem proto nepøevzal. Druhý den mi volal majitel firmy s tím, ¾e mám zaplatit pouze za motorek a pøipojit si ho sám. To u¾ byl vrchol a tak jsem s sebou vzal Obèanský zákoník a do firmy se rozjel. Po hodinì jsem se vracel s plnì funkèním vrtulníèkem, ani¾ bych byl zaplatil jediný haléø (pokud by byly ještì existovaly).
Díky odpovídajícímu ustanovení zákona a své neústupnosti jsem sice uspìl, ale pár dní jsem z té pøíhody byl dost rozladìný.


Pøíklad druhý - mobil
Proto¾e trpím nedoslýchavostí, co¾ se projevuje zejména pøi telefonování, podaøilo se mi nedávno najít a koupit mobil, který mi pøi tomto posti¾ení sluchu koneènì vyhovuje. Hlasitì vyzvání a pøijímaný hovor je srozumitelnìjší, ne¾ na mém pùvodním aparátu. Navíc je vybaven pøídavnými sluchátky s mikrofonem a šòùrovým vypínaèem.
To je šikovná pomùcka umo¾òující pøijmout volání, ani¾ je tøeba pøístroj pracnì dobývat z hlubin kabátu. Navíc s její pomocí slyším daleko nejlíp a tak té výhody vyu¾ívám i doma a z mého MT ZiO Premium OP3, jak ho kdesi za Velkou zdí pokøtili, visí permanentnì rozdvojený ocásek à la èeský lev.


Aparát má ale právì tu chybu, ¾e je èínský. Ne ¾e bych mìl nìco proti Èíòanùm, naopak, miluji jejich kuchyni, keramiku, obrázky a filigránské bibeloty, v èem¾ jsou mistry. Ale jejich technické výrobky, aè po estetické stránce mnohdy lepší, ne¾ jiné, znaènì dra¾ší, mají kratší výdr¾ a zpravidla se na nich po èase vyskytne nìjaká závada. A to se nevyhnulo ani tomu mému novému telefonu.


Kdy¾ se jednou rozeznìl signál o pøíchozím volání a já stiskl pupínek na vypínaèi/mikrofonu, jeho drobné plastikové pouzdro se rozskoèilo vedví a vyplivlo svùj obsah na chlupatý koberec, v jeho¾ strakatém dezénu se pro mé oko okam¾itì zneviditelnil. Ne¾ mne v tom leknutí napadlo kablík z pøístroje vytáhnout a pøijmout hovor bì¾ným zpùsobem, signál zmlkl. Tak jsem pøišel o hovor a navíc lezl ètvrt hodiny po kolenou a hledal druhou polovinu malièkého pouzdra a zbytek jeho dalších titìrných souèástek Podaøilo se mi to, ale hledìl jsem na tu hromádku dost neš»astnì.


Druhý den se v Tescu, kde jsem pøístroj koupil, odehrál následující dialog.
„Jak mi mù¾ete pomoct?“ ptám se prodavaèe.
„Nijak, pane. Poškození jste zpùsobil sám a nelze tady nárokovat opravu v rámci záruky.“
„Tím si nejsem tak jistý, stalo se to pøi bì¾ném pou¾ívání, ale dobrá, opravu si zaplatím.“
„To není mo¾né, pane. Toto poškození je neopravitelné.“
„Dobrá, prodejte mi tedy sluchátka nová.“
„Bohu¾el to nejde. Servisní místo poskytuje nové díly pouze kdy¾ jde o oprávnìnou reklamaci a to není váš pøípad.“
„Proè? Jestli¾e jich nemáte dostatek, objednejte u výrobce další!“
„ Ne, pane, víc vám øíct nemohu!“
„Tak dìkuji za vaše slu¾by“ , neodpustil jsem si sarkasmus a svinul kablík se sluchátky.
„Není zaè, pane, rád jsem vám poradil!“ zaznìla rovnì¾ ironická odpovìï.

A proto¾e jsem se nemínil vzdát, zkusil jsem štìstí v servisu v Rumunské ulici, ale se stejným výsledkem.
„Poškození je neopravitelné, pane. Kupte si u nás za dvì stovky externí sluchátka nová“.
Jen¾e ¾ádný z nìkolika nabízených nemìl konektor odpovídající zásuvce na pøístroji. Pøetáhl jsem tedy na Smíchov, místo poslední nadìje, kde jsem se ale v luxusním prostøedí „Záchrana mobilù“ dovìdìl toté¾. Oprava je nemo¾ná a z asi dvaceti souprav sluchátek ani jediná nebyla pro mùj mobil pou¾itelná z tých¾ dùvodù: nemìly vhodný konektor! Pøitom ve výkladní skøíni mezi vystavenými pøístroji visel i ten „mùj“.


Tak¾e zbyla jen jedna mo¾nost – pokusit se o opravu vlastní rukou. Tak, jak nás to nauèila váleèná a pak i socialistická nouze. Koupil jsem si tubièku sekundového lepidla a hodináøskou lupu a za necelou hodinu u¾ všechno zase fungovalo. A kdyby se mi u¾ staøecky netøásly ruce, mohlo to být i døív.


Jsou servisní opravny skuteènì tak neschopné, ¾e nezvládnou to, co staøièký amatér? Jistì¾e ne, ale nejsou ochotni poslou¾it èlovìku v nouzi drobnou slu¾bou, která nevynese nic, ne¾ nimravou práci a malý zisk. Tady pokud se proti nejistí odstrašující sazbou 500 Kè/hod. Souèasný boom v prodeji elektroniky jim to zatím umo¾òuje a na vytváøení své dobré reputace pro horší èasy nemyslí. Nejdùle¾itìjší je pøece pøítomnost, ne ?!


Ludìk «opka

***

Zobrazit všechny èlánky autora



Komentáøe
Poslední komentáø: 01.10.2013  12:38
 Datum
Jméno
Téma
 01.10.  12:38 ferbl
 01.10.  10:14 Jaroslav
 01.10.  08:53 Vendula
 01.10.  08:16 venca
 01.10.  07:55 Inka
 01.10.  07:50 Von
 01.10.  05:34 Bobo :-)))
 01.10.  04:14 Václav Video s Janem Krausem