|   | 
            
              Toto hebrejské jméno je pøejato z perštiny, 						kde má základ ve slovì sitareh, co¾ znamená hvìzda. 						Ester má tak stejný základ jako pradávná slova 						astronomie nebo astrologie. Toto jméno nosila také 						hrdinka biblického pøíbìhu, který vypráví Kniha 						Ester. Mladá schovanka ®ida Mordokaje okouzlovala svou 						neobyèejnou krásou kdekoho. Není divu, ¾e padla do 						oka i samotnému perskému králi Achašverovi, panovníkovi, 						jen¾ kraloval "nad sto dvaceti krajinami od Indie 						a¾ po Kúš". Alespoò to o sobì velkohubì 						tvrdil. Jednoho dne vladaø dospìl k názoru, ¾e 						jednomu je na tom svìtì smutno, a tak si øekl, ¾e by 						si mìl najít ¾enu. Celý rok tedy jeho náhonèí shánìli 						mladá dìvèata po celé zemi a dávali jim prvotøídní 						péèi. Dívky se dennì koupaly v myrhovém oleji, natíraly 						se drahými balzámy, uèily se, jak se mají chovat, 						aby vzbudily mu¾ovu lásku, a jiné dùle¾ité vìci 						vhodné pro man¾elský ¾ivot. Jedna po druhé pak pøedcházely 						pøed krále. Kdy¾ pøišla na øadu Ester, král ú¾asem 						zcela onìmìl. Neváhal ani na okam¾ik a za man¾elku 						si vybral právì ji. To však vadilo jednomu z králových 						rádcù Hamanovi. Namluvil proto Achašverovi, ¾e lid 						izraelský proti nìmu neustále osnuje spiknutí a mìl 						by radìji být vyhlazen, ne¾ aby si z jejich støedu 						vybíral ¾eny. Král jej však pøíliš neposlouchal, 						zabýval se asi nìèím dùle¾itìjším, a aby mìl 						klid, povolil Hamanovi, aby celou zále¾itost vyøídil, 						jak sám uzná za vhodné. Proradný poradce se rozhodl, 						¾e všechny ®idy usmrtí, a aby byl úèinek dokonalý, 						mìly se hromadné popravy konat na rùzných místech 						øíše v jediném dni. Kdy¾ se to Ester dovìdìla, šla 						ke králi a vše mu s pláèem oznámila. Král se na svého 						rádce rozlítil (na sebe se toti¾ vladaøi nezlobí 						nikdy), nechal jej popravit a vydal naøízení, kde 						oznamoval, ¾e v celé øíši musí být národ ¾idovský 						veleben a uctíván. Na pamì» této události slaví všichni 						®idé pohyblivý svátek Purim.  V církevním kalendáøi 						má své jmeniny Urban. Toto jméno má latinský pùvod 						(urbanus) a znamená, ¾e jeho nositel byl mìstským èlovìkem 						èili mìš»anem. Svátek má však také 25. kvìtna a 						29. èervence. Dnes si pøipomínáme pape¾e Urbana V., 						který se obèanským jménem nazýval Guillaume 						Grimoard a øíkali mu nejmilejší z avignonských pape¾ù. 						Narodil se kolem roku 1310 v Grisaku (Francie) a z jeho 						¾ivota toho mnoho nevíme. Více se dovídáme a¾ v 						okam¾iku, kdy vstoupil na pape¾ský stolec. Stalo se 						tak ke konci takzvaného avignonského pape¾ství, kdy 						sídlila hlava katolické církve mimo Øím na 						francouzském území. Po smrti pape¾e Inocence VI. 						zvolilo v roce 1362 konkláve Grimoarda a zvolilo ho novým 						pape¾em. Pøijal jméno Urban V. Ji¾ pøed volbou dával 						najevo svou nechu» k tomu, aby pape¾ský dvùr zùstával 						nadále ve Francii, a brzy po svém zvolení oznámil, 						¾e se skuteènì do "Vìèného mìsta" vrátí. 						V jeho snaze ho podporovaly i tehdejší evropské velièiny, 						jako napøíklad císaø Karel IV. nebo Brigita Švédská. 						Koneènì 30. dubna roku 1367 i pøes odpor francouzského 						krále a zdejších kardinálù opustil Urban V. mìsto 						Avignon a po nìkolikamìsíèním pobytu v pape¾ském 						paláci ve Viterbu vstoupil za jásotu obyvatel do Øíma. 						Aèkoliv se zdejší obyvatelé na pape¾e velice tìšili 						a lákali jej do mìsta, zanedlouho zde vypukly nepokoje 						a bratrovra¾edný boj. A tak se v roce 1370 Urban opìt 						vrátil do Francie, kde 19. prosince tého¾ roku 						zklamaný a znechucený lidskou záští a podlostí zemøel. 						 						 
             | 
              |