Same»áci v Rychnovì
Divadelní legendy Bedøich Hányš a Dana Bufková navštívili pøed èasem Rychnov nad Knì¾nou, s ním¾ jsou spojeni rodinnými koøeny. Pøijeli navštívit mìsto, odkud pocházejí rodièe Bedøicha Hányše. Jeho maminka byla z rodu Kosových – proto je doprovázel jeho bratranec bývalý místostarosta Jaroslav Kos, toho vidíme na spoleèné fotografii vpravo; za man¾ela si vzala Bedøicha Hányše. Setkal jsem se s nimi náhodou pøed rychnovskou synagogou, a tak dovolte pár slov, ne¾ na to zapomenu.
Bedøich Hányš byl v letech 1960–61 zakládajícím èlenem a hercem literárního kabaretu PARAVAN, 1961 absolvoval katedru loutkáøství DAMU, 1960-1966 byl anga¾ován jako mim a herec Èerného divadla man¾elù Lamkových v Divadle Na zábradlí a pozdìji ve Státním divadelním studiu Praha. Následovaly zájezdy a turné do zahranièí, herecké role v ès. filmu a televizi (napøíklad Haškovy povídky), 1964 - 1966 s Èerným divadlem v Las Vegas (USA), z pùvodnì tøímìsíèní smlouvy se pro velký úspìch vyvinulo témìø dvouleté anga¾má v hotelu Tropicana, American home of "Folies Bergère", dvakrát natáèení v Hollywoodu, Hollywood Palace Variety (show-program s mezinárodními hvìzdami). 1966-1968 anga¾ován v Laternì magice jako mim, spoluautor a herec Èerného divadla (vytvoøil roli toreadora ve známé scénì Corrida), zakladatelem skupiny VELVETS, kde dodnes pùsobí jako re¾isér, øeditel, autor a herec. Kromì této èinnosti je spoluautorem a re¾isérem patnácti trikových filmù a hostujícím docentem pantomimy na nìkolika soukromých a státních školách.
Dana Bufková 1958-1962 studium na loutkáøské katedøe DAMU, 1959 -1961 ještì bìhem studia hereèka a zpìvaèka v kabaretu PARAVAN, 1961-1966 èlenka pra¾ského Èerného divadla man¾elù Lamkových pøi Státním divadelním studiu. Úèinkovala v revuálním divadle Alhambra v nové revui Bukola od Miloše Formana a Jána Roháèe, zájezdy do zahranièí (Varšava, Londýn), hlavní ¾enská role v nové produkci Èerného divadla „To nemá cenu“, monsieur Coqutrix anga¾uje soubor na tøi nedìle do paøí¾ské Olympie. Z tohoto úspìchu vyplývá 1964-1966 dlouhodobý zájezd do Las Vegas (USA), Èerné divadlo je hlavní atrakcí ve Folies Bergere, hotel Tropicana, natáèení v Hollywoodu, Hollywood Palace Variety s Bing Crosbym. 1966-1968 hereèka v Laternì magice, bìhem této doby, jako¾ i v letech pøedtím, øada rùzných rolí v ès. filmu a televizi v oblasti loutkového a trikového filmu (napø. Karafiátovi Brouèci), 1967-1968 spoluzakladatelka Velvets, kde pùsobí vedle herecké, technologické a pedagogické práce pøedevším jako autorka. Kromì této èinnosti animovala dvacet trikových filmù pro nìmeckou televizi; u poloviny tìchto filmù je té¾ jejich autorkou.
VELVETS (Black & Light Theater Die Velvets, èesky Same»áky, www.velvets-theater.de) jsme zalo¾ili s Naïou Munzarovou a Ivanem Krausem na poèátku roku 1968. Vrátili jsme se z Las Vegas plni nápadù, podnikavosti a tvoøivé chuti. Bylo nám tehdy 30 let a chtìli jsme vyzkoušet, co umíme. Uzavøeli jsme smlouvu na srpen 1968 s brnìnským varieté Rozmarýn, kde jsme si program chtìli "ohrát" pøed zájezdem do zahranièí. Toto anga¾má bylo nedobrovolnì pøerušeno okupací naší vlasti. Nedovedli jsme si po osmnáctimìsíèním pobytu v USA pøedstavit, ¾e bychom byli nadále schopni ¾ít v poní¾ení se sešnìrovaným hrdlem a svázanýma rukama. 3. øíjna 1968 jsme odjeli z okupované republiky. Hráli jsme pak v Curychu, po celé Itálii od Teatro Piccolo di Milano a¾ po Neapol a Bari, deset mìsícù v Paøí¾i, v Belgii, v Anglii a na Bahamách, toèili jsme v televizi v Milánì, v Berlínì, Kolínì nad Rýnem a Stuttgartu. Na podzim roku 1970 nás osud zavál do Wiesbadenu, kde jsme se vìnovali animovanému filmu a ve wiesbadenském Státním divadle jsme pøipravili celoveèerní premiéru nazvanou Kontrasty. V roce 1975 odešli Naïa Munzarová a Ivan Kraus do Baden-Badenu a my jsme získali anga¾má jako umìlecky samostatná slo¾ka v mìstském divadle v Mainzu (Mohuè). Nastalo deset let finanènì zajištìného a relativnì klidného umìleckého vývoje. Do tohoto období spadá vytvoøení øady inscenací na vlastní i cizí námìty: Lidská komedie, Malý princ, Jen ¾ádný strach bubu, Variace Alenka v øíši divù, Letní intermezzo, Promìna, Kouzelník ze zemì Oz. Kromì èetných zájezdù po celé SRN spadají do tohoto období i zájezdy do Švédska, Rakouska, Izraele a Itálie. Od roku 1985 jsou Velvets opìt na "volné noze". Od té doby vznikla pøedstavení Èarodìjùv uèeò, Pinocchio a Kouzelná flétna. Kromì øady spoluprací s nejrùznìjšími televizními stanicemi byly naše ètyøi vlastní poøady pøevzaty televizí (Malý princ, ®ádný strach Bubu, Èarodìjùv uèeò, Kouzelná flétna).
P. S. Nezapomnìli na mì a k novému roku 2010 mnì popøáli tímhle krásným PF; na nìm je uprostøed Barbara Naugton se svými rodièi Danou Bufkovou a Bedøichem Hányšem. Dìlím se o nì s vámi a dodávám, ¾e toto divadlo se stalo nositelem Ceny mìsta Wiesbaden.
Referoval o tom 12. prosince 2009 tamní Wiesbadener Tagblatt pod titulem Zeit für Neubeginn - VELVETS Eine Institution setzt interessante Akzente / Kulturpreisträger der Stadt. Na konci se píše: So planen die Velvets für Herbst 2010 eine Revue, die ihre eigene 40-jährige Geschichte zum Thema hat. Und noch ein weiteres Novum soll es nach einem möglichen Umbau geben: Gastspiele von Boulevard-Bühnen. "Das ist in Wiesbaden eine echte Nische", hat Barbara Naughton ausgemacht. Unterhaltsames, intelligentes Theater stellt sie sich darunter vor. Gute Pläne also vom neuen Kulturpreisträger, der die Auszeichnung vermutlich Anfang 2010 entgegennehmen kann. Eine Auszeichnung, für die es in der Tat "höchste Zeit" wurde.