Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek René,
zítra Zina.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

 

I PO ©EDESÁTCE SE DÁ ©KODIT

 
 

I. PROSTØEDKY HROMADNÉ DOPRAVY

 
 

Jistì v¹ichni víme, ¾e MHD má tøi, zcela odli¹né druhy dopravních prostøedkù. Ne¾ jednotlivé druhy rozebereme a popí¹eme, je nutno upozornit, ¾e nebezpeèí, pøed kterým chceme varovat, se neskrývá pouze v MHD, ale i v obyèejné dopravì. Tomuto nebezpeèí v¹ak doká¾e èelit prakticky ka¾dý, i dementní a naprosto nevzdìlaný jedinec. Dále bychom chtìli ujistit, ¾e v prakticky nepou¾ívaných prostøedcích dopravy, jako je lanová dráha, výletní loï, dro¾ka èi rik¹a, se není èeho obávat. Nejprve tedy hrubým náznakem popi¹me tøi základní prostøedky MHD - autobus, metro a tramvaj.

 
 

AUTOBUS:

 
 

Autobus je dopravní prostøedek vybavený motorem, pohánìným naftou, èi v dne¹ní pokrokovì ekologické vlnì zemním plynem. Je opatøen øidièem, který je odpovìdný za plynulost a bezpeènost dopravy. Autobusù jezdí více typù. Mezi nejbì¾nìj¹í patøí dlouhej (harmonika) a vobyèejnej. Je dùle¾ité si zapamatovat, ¾e vobyèejnej jezdí po trase, která je znaènì frekventovaná a tudí¾ má autobus del¹í intervaly. Je to v podstatì logické, proto¾e jinak by se øidiè nemohl ani s nikým pohádat. Dlouhej jezdí v¹ude tam, kde by na mno¾ství pasa¾érù staèil vobyèejnej, za to má tu výhodu, ¾e èasto fungují jenom jedny, nebo dvoje dveøe. Autobus je vybaven strojky na oznaèení jízdenky. Øidièovi je naprosto jedno, zda si pasa¾éøi jízdenky oznaèí, nebo ne. Autobus na naftu je znaènì neekologický dopravní prostøedek - smrdí, zamoøuje ovzdu¹í, je hluèný, dýchavièný a neustále zde hrozí nebezpeèí defektu - píchnutí pneumatiky. Autobus má dlouhé intervaly mezi jízdami, ale velice krátké intervaly pøi otevírání a zavírání dveøí. Nìkteré zastávky dokonce ignoruje a jede dál. V autobusu nám prakticky nebezpeèí ze stran dùchodcù nehrozí - autobus nehlásí zastávky, pøíli¹ rychle zavírá dveøe, je vybaven vysokými schody, jezdí vìt¹inou po trasách pro dùchodce nepou¾itelných a hlavnì pøevá¾í zejména pasa¾éry dùchodcùm absolutnì nevyhovující - chlapy v montérkách, co jedou na jedno a nemají chu» se hádat

 
 

METRO:

 
 

Metro je hojnì vyu¾ívaný dopravní prostøedek, pohybující se témìø závratnou rychlostí pod zemským povrchem. Je vybaven strojvedoucím, který nese odpovìdnost za plynulost dopravy a je stále pod velkým psychickým tlakem, zejména pøi projí¾dìní stanicemi. Metro má tøi trasy - A,B, a C. Nejpou¾ívanìj¹í trasa je B, proto má tedy nejdel¹í intervaly. Nejkrat¹í intervaly má trasa C, zato zde v¹ak mimoøádnì protahuje. Trasa A se dr¾í známé tradice - zlatá støední cesta. Cestování metrem je pohodlné a rychlé, ale velice zdlouhavé je pøecházení rùznými podchody a pøestupy. Vstup do metra je opatøen strojky na oznaèení jízdenek, zároveò je metro vybaveno neobvyklým mno¾stvím revizorù. Metro je ekologický dopravní prostøedek, nebo» je pohánìn elektrickou energií a nezamoøuje ovzdu¹í. Nebezpeèí napadení dùchodci v metru je relativnì malé. Dùchodcùm nevyhovují dlouhé a krkolomné pøestupy a podchody, místa k sezení v metru jsou otoèena do vozu - dùchodce nemù¾e argumentovat vìtou: "Mladý pane (paní), pus»te mnì laskavì k okénku!". Dùchodci metro vyu¾ívají zøídka, zejména k rychlému pøesunu na místo srazu

 
 

TRAMVAJ:

 
 

Vysoce ekologický dopravní prostøedek, bohu¾el nejhojnìji vyu¾ívaný obèany v¹ech vìkových kategorií. Tramvaj se skládá ze dvou vozù (popøípadì jednoho) a jednoho øidièe. Øidièi jsou vìt¹inou poklidní chlapíci, pouze zøídka místo øidièe zastává osoba krajnì nevyhovující. Øidièovi je ¹um a fuk, zda si cestující oznaèí jízdenku, zato jsou velice alergiètí na pøipomínky ze stran pasa¾érù. Tramvaj je vybavena strojky stejného typu, jako autobus. Tramvají jezdí mnoho linek, mezi nejfrekventovanìj¹í patøí ty, které jezdí po trase vedoucí centrem mìsta - 3,9,24,7,4 atd. Tyto tramvaje mají také nejdel¹í intervaly. Tramvaj se pohybuje pomocí bytelných kolejnic zapu¹tìných v zemi a je pohánìna elektrickou energií, spolehlivì tedy funguje i pøi snìhu a náledí. Jediné nebezpeèí výpadku dopravy, které zde hrozí, je výpadek elektøiny, doprovázen populární vìtou pra¾ských tramvajákù: "Sme bes proudu!" Z hlediska nebezpeèí ohro¾ení dùchodci je tramvaj daleko nejnebezpeènìj¹í. Pro dùchodce má øadu výhod. Pru¾ná doba otevírání dveøí - nìkteøí øidièi rádi vyhoví a poèkají, celkem spolehlivé hlá¹ení zastávek, víceménì dodr¾ovaný jízdní øád, za jízdy je mo¾no hledìt z okna, pøístupný vchod se zábradlíèkem a hlavnì je tramvaj opatøena nízkým poètem sedadel, tudí¾ dùchodcùm umo¾òuje bez problémù obsadit 80 a více procent míst k sezení. Dále pak pøi náhlém rozhodnutí pøestoupit na nìkterou z jiných tras, je toto mo¾né prakticky v¹ude. Je tedy tøeba si zapamatovat, ¾e právì v tramvaji, kterou vyhledává nejvìt¹í poèet obyvatel, nám nebezpeèí hrozí takøka na ka¾dé stanici

 
 

II. CELKOVÝ POPIS TYPICKÉHO DÙCHODCE

 
 

Dùchodce je èlovìk, který na první pohled budí dojem èlovìka stáøím zlomeného a s osudem smíøeného. Kdo se nechá oklamat tímto mylným dojmem, je pøedem odsouzen k velice nepøíjemnému cestování. Dùchodci se dìlí na dva nejzákladnìj¹í druhy - na mu¾e a ¾eny (dùchodce a dùchodkynì).

 
 

A. DÙCHODCE:

 
 

Dùchodce pohlaví mu¾ského u¾ívá dva základní druhy odìvu - zimní a letní. Zimní obléká celou zimu, polovinu podzimu a polovinu jara, letní po zbytek roku. Zimní odìv se skládá ze starých lakovaných bot, popøípadì pøísloveèných parádních dùchodek nebo holínek - filcákù. Kalhoty jsou ze starého obleku, pøípadnì zdìdìné po otci nebo získané z popelnic. Vìt¹inou mají ¹edou barvu, nebo odstíny ¹edé a¾ èerné, zámo¾nìj¹í dùchodci pou¾ívají barvu tmavì zelenou, nebo modrou. Dal¹í èásti odìvu - vrchní, nejsou vidìt pod plá¹tìm, lze si v¹ak domyslet, ¾e tvoøí základ odìvu letního. Plá¹»ù je více typù. Nejèastìji pou¾ívaný je takzvaný huber»ák. Tento se vyskytuje v rùznobarevné kombinaci, nebo v základních barvách èerné a ¹edé. Typické poznávací znamení pro huber»ák je jeho specifický zápach, který se ov¹em u ka¾dého dùchodce li¹í. Dal¹í hojnì pou¾ívaný plá¹» je ménì známý baloòák. Ten se vyskytuje zejména v èerných, nebo tmavých barvách - má základní nevýhodu, nehøeje a dùchodce je nucen si pod nìj oblékat teplou vlo¾ku nebo svetr. Dosti pou¾ívané svrchníky jsou i rùzné bundy a vìtrovky rùzných barev a støihù, vìt¹ina dùchodcù v¹ak zùstává vìrná huber»ákùm a baloòákùm. Dal¹ím nezbytným doplòkem zimní výbavy dùchodce je pokrývka hlavy. Pokrývek hlavy je rozlièná ¹kála, jmenujme jenom ty nejzákladnìj¹í: èepice s k¹iltem, klobouk, starý kulich, debilka nebo pomìrnì oblíbená u¹anka. Celkový dojem dùchodce v zimním odìvu umocòuje ¹ála, vìt¹inou vlnìná, sí»ová nákupní ta¹ka a hùl. Nìkteøí parádivìj¹í dùchodci jsou vybaveni i rukavicemi, nezøídka s ustøi¾enými prsty, to je v¹ak mezi øadovými dùchodci odsuzováno jako ne¹var.

 
 

Letní odìv tvoøí ponìkud lehèí obuv - polobotky a sandále. V nouzovém pøípadì lze pou¾ít zimní boty. Kalhoty jsou vìt¹inou stejného typu jako zimní; bylo vysloveno podezøení, ¾e jde o jedny a tyté¾ kalhoty, ov¹em tento dohad není nijak podlo¾en. Jako vrchní èást odìvu jsou pou¾ívána staré ko¹ile, trièka a svetøíky, nezøídka doplnìné za¹pinìnými vázankami. Pøes ko¹ile a trièka je no¹eno star¹í sáèko nebo lehká vìtrovka. Doplòky jako èepice, hùl a sí»ovka zùstávají vìt¹inou stejné.

 
 

B. DÙCHODKYNÌ:

 
 

Dùchodce pohlaví ¾enského, obecnì dùchodkynì, je ostatnì jako ka¾dá ¾ena daleko marnivìj¹í a parádivìj¹í. Nìkdy zùstává a¾ rozum stát nad garderobou nìkteré zámo¾nìj¹í pøedstavitelky této spoleènosti. Na rozdíl od dùchodcù pou¾ívají dùchodkynì více druhù odìvu. Pochopitelnì mají také zimní a letní typy, ale mezi nì zaøazují nepøeberné mno¾ství kombinací, slo¾ených z vý¹e uvedených základních typù.

 
 

Zimní odìv je slo¾en pøevá¾nì ze zimní obuvi a svrchníku. Obuv je zastoupena pøedev¹ím typickými dùchodkami, nebo teplými baèkorami. Pozornost poté upoutá kabát, vìt¹inou módnì støi¾ený baloòák, nebo slu¹ivìj¹í huber»ák. Èasto jsou také pou¾ívány rùzné plá¹tì a ko¾í¹ky, zále¾í na vkusu majitelky. Nohy chrání punèocháèe, silonové nebo vlnìné. Dùchodkynì èasto pou¾ívají rukavic a pestrobarevných ¹átkù na hlavu, popøípadì rozlièných typù baretù. Jako základní doplnìk je zde nákupní vozík, hùl, popøípadì nákupní ta¹ka a pes na provázku (vìt¹inou Mí¹a, «apina nebo Alík).

 
 

Letní odìv vìt¹inou tvoøí star¹í pantoflíèky nebo baèkory, pøípadnì doktorské sandále. Punèocháèe vìt¹inou zùstávají, doplnìné slu¹ivou zástìrou, nebo pestrobarevnými ¹aty z 19. století. Pøes ¹aty je èasto mo¾no vidìt ledabyle obleèený svetøík nebo prodavaèský plá¹» modré barvy. Zástìra vìt¹inou zùstává i v kombinaci se ¹aty. Zástìra je obyèejnì vybavena hlubokými kapsami s rùzným obsahem, èasto pøekvapujícím. Jako pokrývka hlavy jednoznaènì pøevládá ¹átek a sponky, øidèeji natáèky. Doplòky jako nákupní vozík, hùl, berle èi pes zùstávají prakticky nezmìnìny.

 
 

Dal¹í kombinace odìvù jsou pomìrnì roz¹íøené a tì¾ko evidovatelné. Ka¾dá dùchodkynì má svùj takzvaný styl a proto se odìvy kombinovanými dùchodkynì li¹í nejen od ulice k ulici, ale èasto i od baráku k baráku, èi dokonce od patra k patru. Proto od popisování tìchto fází odìvu upou¹tíme, vzhledem k obtí¾nosti podchycení v¹ech variant. 

 
 

VYHODNOCENÍ:

 
 

K této kapitole je nutno dodat, ¾e podobnì jako indiánské nebo africké kmeny, taky dùchodce je mo¾no rozpoznávat a rozli¹ovat podle obleèení a chování. Èasto jen podle ozdobné øezby na berli, zpùsobu zapnutí baèkor nebo gesta pøi otevírání popelnice identifikujete pøíslu¹níka Karlínského èi Vr¹ovického klanu. Je tedy mo¾no si pøi studiu ¾ivota dùchodcù èasem osvojit jistou rutinu.

 
 

III. CHARAKTERISTIKA DÙCHODCE

 
 

Jako se dùchodci dìlí na dvì základní skupiny, toti¾ dùchodce a dùchodkynì, tak i podle povahy a chování se dìlí na nìkolik skupin. Tìchto skupin je více, pøedstavíme vám pouze ty nejtypiètìj¹í, s kterými se mù¾ete setkat prakticky kdekoliv a tak tento charakteristický popis berte jako radu, jak se zachovat v pøítomnosti dùchodce a ubránit si místo.

 
 

Hlavním cílem dùchodcù je zabránit ostatním úèastníkùm MHD zaujmout jakékoliv místo k sezení. Za tímto cílem se táhnou od rána do veèera a obrácenì. Je to vlastnì jediná vìc, která je je¹tì dr¾í pøi ¾ivotì, je tedy neobyèejnì zajímavé sledovat, jak vynalézaví, rafinovaní a vypoèítaví jsou v¹echny druhy dùchodcù, pokud jde o jejich (nepochybnì zaslou¾enou) nadvládu v pra¾ské MHD. Nìkdy a¾ bìhá mráz po zádech, kdy¾ nezúèastnìný divák pozornì sleduje metody nìkterého dùchodce, jak chladnokrevnì si poèíná pøi vystrnaïování pasa¾éra ze sedadla. Nìkteøí jedinci pøi této èinnosti pou¾ívají své vlastní triky, ale obecnì jde o vysoce kvalifikovanou a promy¹lenou èinnost. Je a¾ zará¾ející, jak pøísná a ukáznìná vládne v této spoleènosti disciplína, jaká organizovanost usmìròuje v¹echny kroky. Nahlédnìme tedy struènì do psychologie dùchodce.

 
 

DÙCHODCI A MHD:

 
 

V¹ichni dùchodci se vyznaèují tím, ¾e aèkoliv mají celý den obrovskou spoustu èasu, vstávají neobyèejnì brzy, aby mohli stát vèas u zastávky. Podle rozpisu slu¾eb, který vychází ka¾dých 14 dní v èasopise "Zdraví" na ètvrté stránce pod hlavièkou "Levnì a rychle", si dùchodci rozdìlují ranní vstávání podle pracovní doby spoluobèanù. První skupina dùchodcù vstává v 5.00, aby zabrala místo lidem pracujícím od 6.00. Druhá skupina se dìlí na dvì podskupiny A a B. Áèko vstává mezi 6.00 a 7.00, aby zabrala místo lidem pracujícím od 7.30, Béèko vstává v 7.30 a pospíchá na spoj, který veze do práce lidi pracující od 8.00. Potom je zhruba 6 hodin èasu. V této dobì dùchodci vtrhnou do ulic, parkù, bufetù a restaurací, kde se v¹emo¾nì sna¾í pøeká¾et, bránit v pohybu a zabrat ve¹kerá místa k sezení. Nìkteøí z tìch co mají volno, se naèas spojí s dùchodci pracujícími v jiném oboru, napøíklad neustálým pojí¾dìním po eskalátorech v obchodních domech a prodejnách se sna¾í zamezit plynulému prodeji a pohybu lidí. Jiní se zase upsali profesionálnímu stání ve v¹ech typech front a zástupù, kde v¹emo¾nì pøedbíhají, zdr¾ují a vyvolávají hádky, aby si pak tìsnì pøed pøepá¾kou ¹li stoupnout opìt na konec. Pracovní doba "dopravních" dùchodcù zaèíná opìt ve 14.00, kdy konèí první podniky a lidé se vrací ze zamìstnání. V tuto dobu zaèíná také dopravní ¹pièka, která dùchodcùm hraje do karet. Po celé Praze je spousta lidí a to, vzhledem k poètu dùchodcù znamená, ¾e neexistuje teoretická ani praktická ¹ance, ¾e by si kdokoliv mladý a zdravý mohl kdekoliv sednout. Tato ¹pièka trvá zhruba hodinu a¾ dvì hodiny a nìkdy se dùchodci mají vìru co ohánìt, aby stihli obsadit v¹echna místa. Dùchodci, navzdory svému vzhledu, jsou v¹ak velice odolní, bojovní a tvrdí, tak¾e jen velice zøídka je mo¾né spatøit kuriozitu - stojícího dùchodce. Pracovní doba dùchodcù konèí s ukonèením denního provozu MHD. Zøídka se vyhla¹ují takzvané noèní smìny, kdy dùchodci v organizovaných skupinách zaútoèí na noèní provoz.

 
 

Ve zpùsobu získávání místa k sezení a v technice pøeká¾ení se dùchodci velice li¹í. Proto je dìlíme do nìkolika skupin, jak jsme uvedli na zaèátku. Pøedstavíme tedy nejtypiètìj¹í skupiny, jejich¾ nebezpeèí hrozí nejèastìji.

 
 

POVAHOVÉ DÌLENÍ DÙCHODCÙ:

 
 

Podle zpùsobu chování a jednání dùchodcù je dìlíme následovnì:

 
 

1. dùchodce intelektuál

 
 

2. dùchodce informátor

 
 

3. dùchodce kliïas

 
 

4. dùchodce, který nemá èasu nazbyt

 
 

5. dùchodce ostýchavec

 
 

6. dùchodce rázný

 
 

7. dùchodce sdílný

 
 

8. dùchodce vdìèný

 
 

9. dùchodce namy¹lený

 
 

10. dùchodce dvojjediný

 
 

11. dùchodce zamilovaný

 
 

12. dùchodce galantní

 
 

13. dùchodce smrtihub

 
 

14. dùchodce neposeda

 
 

15. dùchodce prognostik

 
 

organizovaných skupinách zaútoèí na noèní provoz.

 
 

Ve zpùsobu získávání místa k sezení a v technice pøeká¾ení se dùchodci velice li¹í. Proto je dìlíme do nìkolika skupin, jak jsme uvedli na zaèátku. Pøedstavíme tedy nejtypiètìj¹í skupiny, jejich¾ nebezpeèí hrozí nejèastìji.

 
 

POVAHOVÉ DÌLENÍ DÙCHODCÙ:

 
 

Podle zpùsobu chování a jednání dùchodcù je dìlíme následovnì:

 
 

1. D. INTELEKTUÁL:

 
 

Dùchodce intelektuál (dále jen DI), se pozná podle významného poznávacího znamení - brejlièek. Tato skupina je velice hojnì roz¹íøená prakticky po celé Praze. DI se vìt¹inou pøemís»uje spoji po trasách, kudy cestují studenti a velice jemnì vyvinutým sluchem èerpá informace, které pak za 2 - 3 vajgly prodává dùchodcùm informátorùm. DI pøi práci vìt¹inou nepou¾ívá pomùcek, jako napøíklad nákupního vozíku nebo kárky se sbìrem. Výhradnì se spoléhá na vlastní rozum a umìní získat místo bez pomoci kohokoliv, nebo èehokoliv. Pùsobí ponìkud inteligentnì, èasto se pokou¹í holit a nezøídka ète rùzný tisk. DI je ne¹kodný, pokud cestujeme po trasách, vedoucích mimo jakékoliv vzdìlávací centrum. Pokud se s ním setkáme, zaruèenì pùsobí udìlat ze sebe hlupáka - DI se zklamanì odebere za jinou obìtí. Jeden z mála dùchodcù, který nikdy nevyhro¾uje.

 
 

2. D. INFORMÁTOR:

 
 

D. informátor se vyznaèuje pøívìtivým zjevem, ov¹em pøi pozorné prohlídce je mo¾no si pov¹imnout neustále tìkajících oèí, kterým neunikne sebemen¹í malièkost. Dùchodce informátor vyhledává intimní zákoutí tramvají, kde velice diskrétnì svým kolegùm sdìluje ve¹keré novinky a pøíhody, které se staly bìhem posledních hodin èi minut. Jeho oblíbeným tématem jsou zlevnìné uzeniny támhle na rohu, nová sí»ovka pana Dohnala, nebo ¾e Málková krmí «apinu odøezkama. Dùchodce informátor je velice cenným zdrojem v¹ech druhù informací pro ostatní dùchodce, kteøí nemají mo¾nost je obstarat jinde. Dùchodce informátor není pøíli¹ nebezpeèný, rád zaujímá místa na koncích vozù - úspì¹nì se mu vyhneme tím, ¾e zabereme místo uprostøed. Dùchodce informátor se vyskytuje pøevá¾nì v podobì dùchodkynì.

 
 

3. D. KLIÏAS:

 
 

Dùchodce kliïase je mo¾no zahlédnout pøevá¾nì na vysoce frekventovaných trasách tramvají i metra. Jeho vzhled nepùsobí nijak odpudivì a vìt¹inou je slu¹nì obleèen. Jeho dùle¾itým poznávacím znamením je neobvyklé mno¾ství rozlièných zavazadel a holí. Je tøeba si zapamatovat, ¾e pøes ne¹kodný vzhled patøí k nebezpeènìj¹í skupinì. Kliïas nastupuje rozvá¾nì, poèká a¾ se v¹ichni spokojenì usadí a teprve potom zaène nekompromisnì vymáhat místo. Jeho základním argumentem je konstatování, ¾e to je mláde¾, já mám tolika ta¹ek a nikdo mì nepustí. Jakmile získá místo, zaène rychle manipulovat v¹emi zavazadly, èím¾ ztropí zmatek. Jakmile Kliïas hodlá vystoupit, pohodlnì èeká a¾ tramvaj èi vùz zastaví a teprve tìsnì pøed zavøením dveøí se zaène zuøivì dobývat ven, pøièem¾ svým nákladem vyvolá zmatek, pobouøení a remcání. Dùchodce kliïas zásadnì jezdí jednu, maximálnì dvì stanice, aby úèinek jeho konání byl co nejvìt¹í. S oblibou vyhledává zcela zaplnìné prostøedky dopravy. Je lépe se mu vyhnout a poèkat na dal¹í spoj.

 
 

4. D. KTERÝ NEMÁ ÈASU NAZBYT:

 
 

Tento druh, který je celkem hojnì roz¹íøen, je víceménì opakem kliïase. Dùchodce, který nemá èasu nazbyt (dále jen DKNÈN) se pohybuje prakticky po v¹ech trasách v centru mìsta. I tento druh je zastoupen zejména dùchodkynìmi. Tyto jsou vybaveny pracovními pomùckami v podobì kabelek, nákupních ta¹ek a vozíkù. DKNÈN je v zásadì nepøíjemný druh, který doká¾e nezku¹enému cestovateli øádnì znepøíjemnit ¾ivot. Studiem chování tohoto druhu byly zji¹tìny tyto typické znaky: Pøi br¾dìní vozu v zastávce se DKNÈN nedoèkavì dere vpøed frontou èekajících pasa¾érù smìrem k nástupním dveøím, rozpoutávaje tímto bouøi nevole a nepochopení. Ve voze dychtivì bìhá po celém prostoru a sotva zaujme místo, bla¾enì se zatváøí. V zápìtí znejistí a zaène krátkozrakýma oèima studovat trasu cesty. Po chvíli zjistí, ¾e toto není k nièemu a zaposlouchá se do hlá¹ení o zastávkách. Ji¾ dvì a¾ tøi stanice pøed zastávkou, kde DKNÈN hodlá vystoupit, se vrávoravì postaví a za pomoci vozíku a spolupasa¾érù se hrne ke dveøím. Na tomto místì setrvá ony dvì stanice a pak vypadne nebo vystoupí. Tomuto druhu se ubráníme celkem snadno - staèí si vytipovat tramvaj, kde øidiè nehlásí zastávky, nebo rafinovanì vyu¾ít pøedností metra.

 
 

5. D. OSTÝCHAVEC:

 
 

Dùchodce ostýchavec se vyskytuje pøevá¾nì v podobì dùchodkynì. Dùchodce ostýchavec (DO) bývá vìt¹inou vybaven lehèí ta¹kou èi holí a pùsobí dobrým dojmem - ji¾ od pohledu je v¹ak jasné, ¾e z tohoto mráèku pr¹et nebude, neboli ¾e od DO nám nebezpeèí absolutnì nehrozí. DO je nebezpeèný pouze pro malé dìti nebo galantní star¹í pány. Pracovní postup DO spoèívá v tom, ¾e se pøiblí¾í k sedící obìti a významnì se postaví pøed ni, souèasnì nastaví ta¹ku, aby byla vidìt. Pøi tom se spoléhá na to, ¾e obì» DO zpozoruje a vyskoèí ze sedadla. Hodnou chvíli takto významnì stojí u obìti, poté rezignuje, odebere se a zaujme stanovi¹tì jinde. Pokud DO uvolníme místo, je touto neobvyklou situací tak zaskoèen, ¾e zakoktá a vystoupí. Je nepochopitelné, ¾e po létech neúspìchù se DO køeèovitì dr¾í této neperspektivní metody.

 
 

6. D. RÁZNÝ:

 
 

DR je velice nepøíjemný druh dùchodce. Za svým cílem - posadit se, jde velice pøímo, nepou¾ívá lsti a nezøídka neváhá vyvolat hádku èi spor. DR se vyskytuje na poklidnìj¹ích trasách, pøevá¾nì v tramvaji, vìt¹inou v podobì dùchodce. Bývá vybaven denním tiskem, popøípadì de¹tníkem. Do vozu nastupuje dùraznì a nikoho nenechává na pochybách, kdo je tady pánem. Pøi setkání s tímto druhem dùchodce radíme radìji kapitulovat a nepokou¹et se o odpor. Jak jsme ji¾ podotkli, DR neváhá pou¾ít v¹ech metod a vìt¹inou argumentuje tak, ¾e na svou stranu získá vìt¹inu spolucestujících. Je jedním z mála, pøed kterým není ochrany. Pøevá¾nì pracuje individuálnì a je mo¾né se mu vyhnout.

 
 

7. D. SDÍLNÝ:

 
 

Dùchodce sdílný (DS) je roztomilý druh dùchodce, vyskytující se hlavnì v ¾enské podobì. Tento druh je roz¹íøen prakticky v¹ude, kde je dostatek zelenì a lidí. Bývá slu¹ivì ustrojen, vybaven minimálním mno¾stvím pomùcek. Vyu¾ívá stejnou mìrou tramvaj i metro. Do vozu vstupuje klidnì a slu¹nì po¾ádá o místo. Ihned po zaujmutí místa se zhluboka nadechne a na pøekvapeného pasa¾éra vychrlí neuvìøitelnou záplavu drbù a historek. Vìt¹inou se obì» zatváøí nechápavì, èím¾ prohraje na celé èáøe. DS se povzbudivì usmìje a zaène obì» zahlcovat øadou vzpomínek a pøíhod. V této èinnosti pokraèuje po celou dobu cestování, ne¾ obì» vystoupí, nebo» DS zásadnì vyu¾ívá celou délku trasy. Velice pozornì sleduje okolí z okna a o v¹em ihned informuje. Pasa¾ér se pøitom doví, kde dostali levné máslo, kdo si koupil pro¹lou mouku a ¾e u Novotných ka¾dou noc Honzík chrápe. Vyskytují se v¹ak i rùzné poddruhy s rùzným zamìøením. Nejnebezpeènìj¹í jsou dùchodci sdílní se zamìøením na èinnost politickou a vnitrostátní. V tomto pøípadì doporuèujeme vystoupit a vyèkat dal¹í spoj. Proti DS existuje prakticky jeden zpùsob spolehlivé prevence a obrany - stoupnout si jinam, nebo vystoupit. DS pracuje individuálnì, pøípadnì spolupracuje s dùchodcem informátorem.

 
 

8. D. VDÌÈNÝ:

 
 

Jeden z nejnepøíjemnìj¹ích okam¾ikù nastane, narazí - li nezku¹ený jedinec na tohoto dùchodce (DV). Tento je zastoupen obìma typy dùchodcù - ¾enami i mu¾i. Vyskytuje se v okrajových èástech námìstí a prostranství, bývá vybaven kabelou, holí a pytlíkem s peèivem. Dùle¾ité poznávací znamení - DV krmí holuby a jinou havì». Ve voze si poèíná velice mr¹tnì a èile, ne¾ se nadìjeme, u¾ sedí. Souèasnì upøe vlhký zrak na vyvolenou obì» a zaène velice hlasitì dìkovat za místo, chválit jeho rodièe, ¹kolu a pøátele a pøitom obì» vyná¹í do nebes. Toto je velice trapné, zvlá¹tì kdy¾ se v pøítomnosti a blízkosti obìti nachází èlovìk stejného vìku a opaèného pohlaví. DV v¹ak pracuje pøevá¾nì za tìchto podmínek a proto se setkání s ním sna¾íme vyhnout. Jak jsme ji¾ upozornili, DV poznáme podle peèiva a hejna ptactva. Pøi zpozorování DV volíme radìji jiný druh dopravy.

 
 

9. D. NAMY©LENÝ:

 
 

V tomto výjimeèném pøípadì hrozí nebezpeèí zejména v tramvajích s dvojsedadly, nebo i v autobusech. DN se toti¾ specializuje na vymáhání míst u okna, co¾ dost dobøe nemù¾e v metru, nebo v normální tramvaji, nebo» ta má u okna místa v¹echny. DN je zastoupen ve vìt¹í èásti dùchodci mu¾ského pohlaví, poznáme ho podle dobøe padnoucího huber»áku, nablýskaných baèkor a zánovní ta¹ky. Nastupuje ráznì, ihned útoèí na pasa¾éry sedící u oken a po zaujmutí pozice se py¹nì rozhlédne po voze. Z jeho výrazu lze vyèíst tolik: "Jo, jo, vokno je vokno!". DN se pohybuje rychle z místa na místo, vyu¾ívá hojnì autobusù a je nepøedvídatelný. Vyskytuje se jako blesk z èistého nebe a ve své podstatì je nepøíjemný. Existuje proti nìmu velice jednoduchá prevence - cestovat pouze metrem èi tramvají. Pøi eventuelním setkání jednoznaènì pomù¾e posadit se od okna a DV je v koncích.

 
 

10. D. DVOJJEDINÝ:

 
 

Tento roztomilý dùchodce je prakticky ne¹kodný. Pohybuje se v¹ude, kudy vede jakákoliv hromadná doprava, nebo» na druhy dopravních prostøedkù je naprosto nenároèný. Má rád ¹eré zimní veèery, nebo letní noci, kdy se v oknì odrá¾í jeho obraz. DD je jednodu¹¹í a¾ primitivní povahy, vysoce pøizpùsobivý okolí. Obleèen bývá se¹le a¾ odpudivì, rád pou¾ívá hùl a kabelu. Jako výrazný doplnìk na první pohled zaujme pokrývka hlavy - v zimì i v létì debilka. Je mo¾no témìø s jistotou tvrdit, ¾e DD je v podstatì zimní druh dùchodce. Vyznaèuje se tím, ¾e po získání místa si povídá sám se sebou, hádá se a diskutuje. K tomu mu právì výbornì slou¾í jeho vlastní odraz v oknì, kdy mù¾e i gestikulovat. Nìkdy dojde tak daleko, ¾e dává najevo zájem o bitku. DD je ne¹kodný, pokud jezdíme za dne. Pokud na nìj pøece jenom narazíme, s lehkým srdcem mu mù¾eme místo odmítnout. DD si postì¾uje a vystoupí.

 
 

11. D. ZAMILOVANÝ:

 
 

Jediný pøípad v na¹í charakteristice, kdy se dùchodce vyskytuje ve dvojici. Jedná se zpravidla o suchou a roztøesenou dùchodkyni a mu¾ného dùchodce na vrcholu stáøí. Ten, hrdinnì obtì¾kán ta¹kami a nákupy, je¹tì pomáhá dru¾ce nastoupit do vozu, kde jí osobnì vybojuje místo a sám stojí vedle ní. DZ se vyskytují poblí¾ nákupních center, bufetù a samoobsluh, kde se ochomýtají a ¹mejdí. Jsou mlèenliví, pouze druh obèas prohodí, ¾e je tøeba koupit mléko pro Micinku. DZ jsou známými milovníky domácího zvíøectva. Jsou hojnì roz¹íøeni po ti¹¹ích a klidnìj¹ích èástech mìsta. Jsou jediní z øad dùchodcù, kterým èlovìk rád vyhoví, proto se nedá mluvit o nebezpeèí.

 
 

12. D. GALANTNÍ:

 
 

Velice znervózòující druh dùchodce je právì dùchodce galantní - DG. DG jsou zásadnì mu¾ského pohlaví, velmi nevkusnì obleèeni - jako dùle¾ité poznávací znamení je høebínek a vázanka. DG se specializuje pøedev¹ím na vysoce frekventovaná místa, do ulic vyrá¾í odpoledne, v dobì kdy konèí ¹kolní výuka. Pohybuje se výhradnì tramvají, kde mù¾e lépe vyniknout. Jeho metoda spoèívá v psychickém zdeptání obìti (specializuje se na obìti ¾enského pohlaví). DG nastoupí do vozu, pøistoupí k obìti = dìvèeti a poèká si, a¾ dívka vyskoèí, uvolní místo a vyzve DG, aby se posadil. DG reaguje a¾ po chvíli a s ú¾asem se podivuje, komu ¾e to místo bylo uvolnìno. Kdy¾ se ujistí, ¾e jemu, odvìtí, ¾e on starý není: "Jen se dìvèe posaïte!". Dìvèe se posadí a DG spustí monolog o nevychované mláde¾i, ¾e je to skandál a pod. Na opìtovanou výzvu k posazení reaguje opìt odmítavì a po uklidnìní obìti si zaène znovu polohlasnì stì¾ovat. Takto pokraèuje a¾ do nervového zhroucení obìti, která rezignovanì vystoupí. DG se z vítìzoslavným pohledem posadí a na pøí¹tí stanici vystoupí a èeká na dal¹í spoj. Nezøídka se v dal¹ím spoji setká se svou starou obìtí, na co reaguje velice kladnì. DG je velmi nebezpeèný pro mladá dìvèata a mlad¹í paní. Chová se neotesanì a¾ hrubì, jeho metoda je chladnokrevná a on sám patøí k nebezpeènému druhu. 

 
 

13. D. SMRTIHUB:

 
 

Pozor! jde o velice nebezpeèný druh dùchodce! Tento je hojnì roz¹íøen po celém katastrálním území Prahy, jeho èinnost se vztahuje zejména na tramvaje, ov¹em nepohrdne ani metrem, nejradìji má v¹ak pøeplnìné vozy. Hlavními pøedstaviteli jsou dùchodci. DS je nenápadného a¾ o¹umìlého zjevu, èasto bývá vybaven tøaslavýma rukama a holí. Jako výrazný doplnìk rád pou¾ívá svaèinu, ze které mezi øeèí ukusuje. Chová se pøátelsky, sedadlem nepohrdne. Jeho metoda spoèívá v obtì¾ování obìti hovorem. Jeho charakteristickým znamením je specifický, mnohdy a¾ paludální zápach z dutiny ústní. Proto mu vyhovují plnì obsazené vozy, kde mù¾e nechat své umìní plnì rozehrát. Pøemis»uje se pøevá¾nì v dobì dopravní ¹pièky. Pøi setkání se Smrtihubem volíme radìji opu¹tìní vozu. Pokud nás okolnosti nutí setrvat, riskujeme ¾aludeèní nevolnost, známou jako nauzea.

 
 

(Je¹tì bychom chtìli upozornit na ménì nebezpeèný, jakýsi poddruh Smrtihuba - dùchodce Smrtinoh; vyskytuje se pøevá¾nì v létì a identifikujeme ho podle holínek, èi zimních bot)

 
 

14. D. NEPOSEDA:

 
 

Vyskytuje se zejména v oblasti s ni¾¹ím poètem obyvatel, nebo svou pracovní dobu volí podle frekventovanosti MHD. DN bývá zastoupen z vìt¹í èásti dùchodkynìmi, opatøenými nákupním vozíkem èi ta¹kou s de¹tníkem. Ten zastává dùle¾itou roli v ohro¾ování pasa¾érù. DN je pøívìtivého vzhledu a dobrosrdeèné povahy. Z jeho strany nám nebezpeèí prakticky nehrozí. DN se vyznaèuje tím, ¾e neustále bìhem jízdy mìní místa k sezení, èím¾ pùsobí nìkdy komicky. Zpravidla zaèíná u pøedním dveøí a postupnì se pøesouvá do zadní èásti vozu, proto mu vyhovují ménì obsazené vozy. Setkání s ním vítáme, nebo» nám bìhem cesty poskytne dobrou zábavu a cesta nám rychleji ubìhne.

 
 

15. D. PROGNOSTIK:

 
 

Velice hojnì se vyskytující druh dùchodce. Bývá zastoupen stejnou mìrou dùchodkynìmi i dùchodci. Pohybuje se po trasách vedoucích centrem mìsta a po trasách vedoucích v tìsné blízkosti vlakových a autobusových nádra¾í - pøímo na nádra¾í se neodvá¾í.

 
 

Jeho nenápadný, a¾ maskovaný vzhled nám zabraòuje ho vèas identifikovat; poznáme ho a¾ podle primárního prohlá¹ení, ¾e je to hrozný. DP je ze¹iroka informován o v¹ech oblastech kultury, politiky a ekonomiky. Po zaujetí místa ihned zaène hodnotit souèasnou situaci a èasto pøekvapí svými výraznì pøevratnými názory. Jeho cílem je do debaty zatáhnout co nejvìt¹í mno¾ství cestujících a veøejnì je kompromitovat. Po vyvolání hádky na pøí¹tí stanici opou¹tí vùz. Pøi srá¾ce s DP pøedstíráme èetbu, nebo pozorné studování okolní krajiny.

 
 

VYHODNOCENÍ:

 
 

Tolik tedy k základním a nejbì¾nìj¹ím typùm dùchodcù. Jen na okraj je tøeba upozornit, ¾e velice nebezpeèní jsou takzvaní køí¾enci, to znamená spojení více druhù dùchodce do jedné osoby. Tyto pøípady se vyskytují ve dvoj a vícedruhových kombinacích. Jen pro pøíklad: mezi nejnebezpeènìj¹í patøí køí¾enec dùchodce sdílného a smrtihuba a dále køí¾enec dùchodce rázného a neposedy. Tyto pøípady jsou v¹ak ojedinìlé a dùkladnou pøípravou se jim dá úspì¹nì èelit.

 
 

IV. ZVLÁ©TNÍ SKUPINA DÙCHODCÙ - INVALIDNÍ

 
 

Jak jsme ji¾ na zaèátku uvedli, øady dùchodcù roz¹iøují dùchodci invalidní, dìlící se na dvì skupiny. A - invalidní zámìrnì a B - invalidní nezámìrnì. Ke skupinì B øadíme poklidné, usazené typy dùchodcù, pouze nìkteøí jedinci jsou agresivní. V pøípadì MHD jsou mnohem nebezpeènìj¹í pøíslu¹níci skupiny A, kteøí se rádi ohánìjí svým "slu¾ebním" prùkazem, neboli "mrzaèenkou". Vìt¹inou jsou tito invalidé zdravìj¹í ne¾ øípa, ov¹em rádi pøesvìdèují o opaku. Najdou se i tací, kteøí zajdou tak daleko, ¾e na veøejnosti ukazují svá zranìní a defekty (krat¹í nohy atd.), které si mohli za úplatu kdekoliv poøídit a s jejich¾ pomocí se vehementnì domáhají nejen místa k sezení, ale i ostatních ústupkù, èi ohleduplností.

 
 

Obì skupiny rozdìlujeme shodnì, ale pøíslu¹níka Áèka poznáme okam¾itì podle øeèí a vychloubání, ¾e oni jsou u¾ deset let chromí.

 
 

Invalidy dìlíme podle zpùsobu pøemís»ování na tøi nejtypiètìj¹í skupiny:  

 
 

1. invalida pì¹í

 
 

2.invalida polopì¹í

 
 

3.invalida pojízdný (mobilní)

 
 

1. invalida pì¹í se pohybuje pomocí vlastních nohou, rukou èi trupu. Èasto se bìhem chùze èi pohybu podivnì kroutí a hem¾í, co¾ u náhodných chodcù vyvolává úsmìv. Invalida pì¹í je zatrpklé, nesná¹enlivé a popudlivé povahy, není nasnadì se s ním pou¹tìt do obsáhlej¹ích diskusí. Doporuèujeme pustit a mít klid.

 
 

2. invalida polopì¹í pou¾ívá pøi pøesunu rùzných holí, berlí, ¹lapátek a hejblátek. Ve výbìru èi výrobì tìchto pomùcek jsou invalidé velice zku¹ení a vynalézaví. Èasto sebou do ulic táhnou uèinìný arsenál. Polopì¹áci jsou smíøeni s osudem a jestli¾e je nepustíme sednout, berou to jako samozøejmost.

 
 

3. invalidé pojízdní, takzvaní "Spor»áci", jsou bez výjimek upoutáni na svùj invalidní vozík, neboli "kriplkáru". Tyto bývají èasto rùznì vy¹perkovány a nazdobeny. Ozdoby, pneumatiky a nale¹tìné stroje bývají chloubou celého pøíbuzenstva a vypovídají o spoleèenském postavení Spor»ákù. Nebezpeèí nám od Spor»ákù hrozí jedinì v metru, nebo» tramvaj i autobus jsou pro nì zcela nepøístupné. I v metru v¹ak nemusíme mít strach, proto¾e svoje místo k sezení u¾ mají dávno pøedplacené.

 
 

VYHODNOCENÍ:

 
 

Závìrem tolik, ¾e pøi setkání s invalidou zále¾í na názoru a pøesvìdèení jedince, který sám posoudí, zda pustit, èi nikoliv.

 
 

V. ORGANIZOVANOST

 
 

Jak jsme ji¾ uvádìli, náplní zbytku ¾ivota dùchodce je cestování MHD a obsazování v¹ech míst k sezení, popøípadì pøeká¾ení nebo jiné ¹kodìní ostatním cestujícím, a to pøevá¾nì v dopravních ¹pièkách. Z hlediska cestujícího a tudí¾ po¹kozeného je velice dùle¾ité znát a ovládat organizaci dùchodcù. Toto je velice ¹iroká sí», navzájem propojená dùle¾itými spoji. Její bezvýhradné dodr¾ování a respektování je bezpodmíneènì nutné, nebo» jediný výpadek v jinak bezchybnì fungujícím soukolí by mohl zpùsobit nedozírné následky. Organizace je dùle¾itá na ¹íøení a kontrolu informací. Pravda, jsou nìkteøí dùchodci - samotáøi, kteøí ¹kodí na vlastní pìst, ale drtivá vìt¹ina jich pracuje úkolovì. Proto je nezbytná soudr¾nost a zároveò mo¾nost kontroly a poøádání velkých akcí. Z tohoto dùvodu vám poskytujeme mo¾nost nahlédnout do jinak peèlivì støe¾ené strategie a plánování pohybu dùchodcù.

 
 

Organizace øízení dùchodcù je uspoøádána jako sí» funkcí, pøidìlovaných dle osobních zásluh. Nejvy¹¹í hlava, tady nìco jako náèelník dùchodcù je Pra¾men. Tento se volí jednou za dva roky na koneèné zastávce tramvaje è. 25, podle osobních zásluh a výsledkù. Jeho pøímí podøízení jsou obvodoví Podpra¾meni, volení mìsíènì z øad Linkaøù, kteøí mají na starosti jednotlivé tramvajové a autobusové linky. A koneènì ka¾dý Linkaø má k ruce osm pomocných Jezdièù, kteøí dohlí¾ejí na celkový provoz MHD. SCHÉMA: 1 PRA®MEN, 2 PODPRA®MENI, 4 LINKAØI, 8 JEZDIÈÙ

 
 

Organizace, jako taková, se rozdìluje na hlavní tøi stupnì pohybu, zátahù a ¹kodìní dùchodcù:

 
 

A. - katastrální pøebor

 
 

B. - obvodní liga

 
 

C. - Celopra¾ské akce  (nesoutì¾ní)

 
 

A. Základní, tzv. èlenské organizace jsou zakládány na obvodech po jednotlivých katastrálních územích, jsou v¹echny pojmenovány a v¹echny se úèastní obvodní soutì¾e "Zaber co mù¾e¹". Výsledkové tabulky tìchto soutì¾í jsou uveøejòovány na dùle¾itých dopravních uzlech, vìt¹inou na dveøích nejbli¾¹í samoobsluhy. Jen pro zajímavost nìkterá jména: Karlín¹tí Pajdové, Stra¹nická Tykadla, Dejviètí ©pindírové atd. Z nej¹ikovnìj¹ích ètvr»ových dùchodcù jsou následnì vybíráni jedinci do obvodních výbìrù a tvoøí tak základ reprezentace obvodu.

 
 

B. Dal¹í, ji¾ významnìj¹í stupeò organizace je obvodový. Zde mezi sebou soutì¾í jednotlivé obvody, jejich¾ vedení poøádá pravidelné schùze ka¾dé tøetí pondìlí na hlavní po¹tì obvodu, kde se pod rou¹kou placení nájmu upøesòují informace a úkoly, které pøicházejí z hlavního vedení. Obvodových akcí se úèastní pouze zdatnìj¹í a spolehlivìj¹í dùchodci, kteøí jsou ji¾ del¹í dobu v u¾¹ím kádru nominace. Je bì¾né, ¾e za obvod hostují dùchodci z mateøských oblastí, kteøí mimo dùle¾itìj¹í akce hájí barvy svých území. Výsledky jednotlivých týdnù a celkové mìsíèní tabulky najdeme v ka¾dém místním obvodním plátku (napø. P - 10, Staré mìsto P - 1...) pod hlavièkou "Kultura na¹eho obvodu". Do tìchto tabulek se zaznamenávají body získané jednotlivými dùchodci - toto bodování je shodné s bodováním kanadsko-americké NHL; zabrání místa nebo vyhození cestujícího = 1 bod, asistence = také 1 bod. Na základì tìchto osobních výkonù se sestavuje celkový ¾ebøíèek obvodu.

 
 

C. Tøetí, nejrozsáhlej¹í stupeò organizace, je pou¾íván pomìrnì zøídka. Tyto akce se svolávají pouze u pøíle¾itosti hromadného pøesunu obyvatelstva, napø. koncert na Strahovì, zápas kvalifikace MS v kopané nebo konec termínu registrace kupónových kní¾ek. Pohotovost a sraz pøed celopra¾ským zátahem vyhla¹uje Pra¾men nejménì týden pøedem. Dùchodci z jednotlivých obvodù potom zaujmou místa ve vozech s pøidìleným èíslem (napø. dùchodci ze trojky jedou sedmièkou, dvojkaøi jedenáctkou atd.) a toto èíslo si hlídají celý den. Vyhnout se tomuto zátahu mù¾eme pomìrnì lehce, staèí sledovat plakáty a reklamy umístìné v ulicích. Tento stupeò dùchodcovské pohotovosti si mohou ohlídat i mimopra¾¹tí jedinci.

 
 

VYHODNOCENÍ:

 
 

Tato kapitola je úzce spjata s kapitolou è. III. - "Charakteristika dùchodce", ve které jsou zaznamenány jiné dùle¾ité údaje. Pøi pozorném prostudování obou tìchto kapitol proniknete hluboko do podstaty chování dùchodce v MHD a nauèíte se znát jednotlivé situace, které mohou nastat pøi náhlé invazi dùchodcù do centra mìsta.

 
 

VI. PREVENCE, OCHRANA A NÁVRHY ØE©ENÍ PROBLÉMU

 
 

Po pøeètení pøedchozí èásti publikace si jistì pomyslíte, ¾e vlastnì existuje pouze teoretická mo¾nost, jak dùchodcùm zabránit v jejich øádìní a zaujmout místo k sezení. Situace není tak vá¾ná, jak se na první pohled zdá. Základem cestování MHD je prevence a ochrana.

 
 

PREVENCE:

 
 

Prevence je pøedbì¾né opatøení vùèi ne¾ádoucím vlivùm a nebezpeèí. V na¹em pøípadì staèí pozornì a svìdomitì nastudovat psychologii dùchodce, popsanou vý¹e. Pøi dùkladném studiu zjistíme, ¾e existují dvì varianty øe¹ení.

 
 

Varianta X spoèívá v dlouhodobém sledování a zkoumání pohybu dùchodcù po trase, kterou u¾íváme pøi cestì do a ze zamìstnání èi ¹koly. Èasem je mo¾no zjistit, které druhy dùchodcù se na této trase vyskytují a z tìchto údajù vypracovat èasový harmonogram výskytu druhù. Tyto poznatky se dají vyu¾ít pøi vypracování jakéhosi "rozvrhu hodin", kde pozornì zaznamenáme pøesný èas okupace dopravního prostøedku dùchodcem. Dále zaznamenáme druh dùchodce, jeho zvyky a zvlá¹tnosti. Tímto rozvrhem zmapujeme podrobnì celou trasu cesty, vèetnì zastávek a intervalù. Z tohoto plánu je potom mo¾no vyèíst, kdy je trasa èistá a kdy naopak zcela nepou¾itelná. Tato varianta je v¹ak velice zdlouhavá a má øadu nevýhod. Hlavní nevýhoda je, ¾e po mìsících zkoumání a hotovení rozvrhu zjistíme, ¾e pøi souèasném hojném a¾ kritickém stavu výskytu dùchodcù, je potøebná trasa pou¾itelná vìt¹inou mezi druhou a tøetí hodinou ranní, nebo v jedenáct hodin veèer. Tak¾e nám zbývá stát, nebo cestovat v noci.

 
 

Varianta Y je daleko jednodu¹¹í a rychlej¹í. Umo¾òuje nám problém øe¹it jinak a to zpùsobem zcela odli¹ným - jezdit autem.

 
 

Tato varianta je v¹ak nepou¾itelná pro jedince, kteøí nevlastní oprávnìní k øízení motorových vozidel, nebo automobil. Tìmto ne¹»astníkùm nezbývá nic jiného, ne¾ pou¾ít variantu X.

 
 

OCHRANA:

 
 

Ochrana je pøímý boj proti nebezpeèí. Existuje mnoho variant ochrany - ka¾dý si v¹ak volí tu, která mu nejlépe vyhovuje, proto je velmi obtí¾né zmapovat tuto problematiku. Jen velmi zhruba, mezi osvìdèené prostøedky ochrany mù¾eme naprosto jednoznaènì zaøadit walkman + noviny. Tyto patøí mezi spolehlivé prostøedky v pøípadì, ¾e se pou¾ijí najednou. Jako vhodný doplnìk je mo¾no pou¾ít èepici s k¹iltem, která nám zakrývá oèi. Jako dal¹í prostøedek pøímé ochrany se doporuèuje pou¾ít náhodného spolucestujícího, který vlastním tìlem brání ostatním v pøístupu k sedadlu, na kterém sedíte. Podmínkou je, aby tento náhodný spolucestující nebyl dùchodce. Dále se uvádí, ¾e mezi osvìdèené prostøedky patøí ignorace, tuto metodu v¹ak mù¾e pou¾ít pouze odolný a nervovì stabilní jedinec. Tato metoda je velice nároèná psychicky, zvlá¹tì kdy¾ narazíme na dùchodce galantního, nebo namy¹leného. Zaruèenì spolehlivá varianta ochrany je sádra. Jestli¾e vlastníme na noze sádru, mù¾eme bez obav proplouvat nebezpeènými zálivy MHD. Jako dal¹í mo¾nost uvádíme pou¾ití francouzských holí. Z vlastní zku¹enosti v¹ak varujeme pøed lstivými dùchodci, kteøí mohou tuto léèku odhalit a ztropit povyk, nehledì k tomu, ¾e tato varianta je pou¾itelná pouze pro jedince obdaøené jistou dávkou drzosti.

 
 

Velice bezpeèná je metoda "Bystrozraký", kdy pou¾íváme bílou hùl a èerné brýle. Tyto nám umo¾ní klidné a bezpeèné cestování - pozor v¹ak na kapsáøe. Tolik tedy k nejbì¾nìj¹ím druhùm ochrany; rozmanitost variant je pøímo úmìrná fantazii úèastníka mìstské dopravy.

 
 

NÁVRHY NA ØE©ENÍ PROBLÉMU DÙCHODCÙ:

 
 

Ne¾ pøistoupíme k samotným závìrùm je nutno upozornit, ¾e je¹tì nebyl vypracován zákon na ochranu úèastníkù MHD a eliminaci dùchodcù a ¾e ve¹kerá na¹e øe¹ení, dostanou - li se do nepovolaných rukou, mohou být ¾alovatelná.

 
 

Mezi jednorázová øe¹ení patøil návrh udìlování vycházek osobám star¹ím ¹edesáti let, pøesnìji øeèeno dùchodcùm. Konkrétnì bylo navr¾eno, aby dùchodcùm byly udìlovány vycházky od 10 do 12 hodin dopoledne a od 17 do 20.30 hodin odpoledne. Toto øe¹ení sebou pøiná¹í øadu problémù, je v¹ak nejrozumnìj¹í. Vycházky by byly udìlovány podle chování a výsledkù dùchodcù, k tomu je v¹ak tøeba získat dùchodce informátora, který by pronikl do centra mafie a doná¹el by spolehlivé informace. Bohu¾el, dùchodce informátor je v¹ak rozumovì zamìøen ponìkud stranou a nesplòuje pøísná kritéria dona¹eèe. Vycházky by se tedy rozdìlovaly podle obvodù a ètvrtí s pravidelným støídáním. Dùchodci by vlastnili vycházkovou kní¾ku, kterou by museli prokázat svou toto¾nost. Byly by zøízeny hlídky takzvané "Dùchodové policie", které by dbali na dodr¾ování doby vycházek. Tìmto hlídkám by byly poøízeny speciální huber»áky s odznaky DP. Jakýkoliv pøestupek by byl trestán podle nekompromisních mìøítek, vìku dùchodce a podle jeho kádrového posudku:

 
 

A. odebráním vycházkové kní¾ky na dobu dvou hodin.

 
 

B. udìlením zápisu a uvalením zákazu vycházek na dobu jednoho týdne.

 
 

C. odebráním hole, natáèek a kárky se sbìrem, nebo uvalením zákazu vycházek po dobu jednoho mìsíce.

 
 

D. Pokutou ve vý¹i 10 leh - sedu.

 
 

E. instalováním takzvané botièky.

 
 

F. uvalením vazby v kontejneru.

 
 

G. degradováním na dìdka èi bábu.

 
 

H. odebráním dùchodové licence.

 
 

Tento návrh je zatím jediným rozumným, nepoèítáme - li krutostí zavánìjící návrhy na organizovaný odchyt dùchodcù, jejich ochoèení a export do zámoøí. Tento návrh by bylo tøeba odsouhlasit, stejnì jako návrh na vyu¾ití dùchodcù v hutním prùmyslu pøi tì¾ebních pracích, nebo jako pokusných tvorù pøi výzkumu vesmíru.

 
 

O mnoho lépe zní nápad, v¹echny dùchodce shromá¾dit na jednom místì a poøádat pro nì rùzné soutì¾e, veèírky, zábavy a masopusty. Dali by se napøíklad poøádat "Dùchodcovské hry", kde by byla zastoupena atletika, fotbal atd. Soutì¾e by se ponìkud upravily, napøíklad ¹ourání na 10 metrù, hod berlí, èi pøehlídka nákupních vozíkù, takzvaný "Kárkosalón", kde by dùchodci mohli vystavit své nablýskané miláèky. O tom v¹em je tøeba pouva¾ovat, zhodnotit mo¾nosti a zveøejnit výsledek. S radostí pøijmeme v¹echny va¹e návrhy a pøipomínky.

 
 

VII. EPILOG

 
 

Na závìr je nutno upozornit, ¾e tato publikace nebyla napsána s úmyslem vystrnadit dùchodce z Prahy, nebo se veøejnì pokusit o jejich zhanobení èi po¹pinìní. Na¹ím cílem zùstává pouze touha naru¹it nebo rozleptat jejich dopravní mafii. Snad touto údernou cestou dopomù¾eme k celkovému vyøe¹ení této problematiky.

 
 

Daniel Vinaø

 
 

 


Komentáøe
 
 Datum
Jméno
Téma