Letem, svìtem...
08.08 - Praha:Mezi dovolenkovými destinacemi letos vede ©umava, nákazy koronavirem se nebojí 40 % Èechù
Devìt z deseti Èechù letos plánuje trávit dovolenou v Èesku. A to zejména poznávací formou, pøièem¾ nejoblíbenìj¹í destinací je ©umava. Pro více ne¾ 80 % Èechù je pøi výbìru dovolené zásadní právì lokalita, naopak za málo dùle¾ité pova¾uje 40 % lidí riziko nákazy koronavirem. Vyplývá to z prùzkumu iniciativy Zachraòme turismus zpracovaného výzkumnou agenturou STEM/MARK a projektem Èesko v datech. Úbytek zahranièních turistù mù¾e pro cestovní ruch znamenat výrazný pokles a ohro¾ení zamìstnanosti. Pomoci kompenzovat dopady mù¾e právì dovolená Èechù v tuzemsku.
Koronakrize zásadním zpùsobem zmìnila i bì¾né uva¾ování o leto¹ních dovolených. Z prùzkumu vyplývá, ¾e na dovolenou del¹í ne¾ ¹est nocí plánuje i v souèasné dobì vyrazit zhruba polovina Èechù. Devìt z deseti má zájem o dovolenou v Èeské republice, a to pøedev¹ím na ©umavì, ji¾ní Moravì nebo v ji¾ních Èechách. "Nejoblíbenìj¹í formou dovolené jsou podle prùzkumu poznávací výlety. Kromì respondentù star¹ích ¹edesáti let, kteøí po poznávání nejradìji relaxují, míøí Èe¹i velmi rádi také k vodì," uvádí Tomá¹ Odstrèil z Èeska v datech.
Ètyøi z deseti Èechù se nákazy nebojí
"Zásadní je pøi výbìru dovolené podle 83 % dotázaných právì lokalita. S rozdílem zhruba deseti procentních bodù je na druhém místì kvalita stravování, následovaná mo¾nostmi aktivit a zá¾itkù. Ménì zásadní, ale stále dùle¾itá, je i cena ubytování èi recenze jednotlivých míst," øíká Tomá¹ Barèík z iniciativy Zachraòme turismus. Naopak za nedùle¾ité pova¾uje necelých 40 % Èechù riziko nákazy koronavirem. Èe¹i pøi výbìru dovolené nejvíce dají na doporuèení blízkých (42 %), nabídky na internetu (31 %) èi slevové portály (24 %). Za dovolenou se chystají utratit nejèastìji od pìti do deseti tisíc korun. Pøes dvacet tisíc korun plánuje utratit jen 7,5 % obyvatel, a to pøedev¹ím domácnosti s pøíjmem nad padesát tisíc korun.
Hotely a penziony hrají prim
Ve výbìru leto¹ních dovolených vedou pobyty v hotelech a penzionech, a to zejména u vìkové kategorie 60+ (60 %). Èe¹i se zdráhají vyu¾ít slu¾eb sdíleného ubytování typu Airbnb (10 %), je¹tì ménì se jim ale zamlouvají ubytovny èi hostely (8 %). Kromì nejmlad¹í kategorie (18-29 let), která kempy a karavany vnímá jako druhý nejlep¹í zpùsob ubytování, jsou kempy a karavany tøetí nejménì lákavou variantou. "Hotely jsou dlouhodobì je¹tì lákavìj¹í pro zahranièní turisty, a èím luxusnìj¹í, tím lépe. V èeských pìtihvìzdièkových hotelech se loni ubytovalo pouze sedm procent Èechù a zbytek tvoøili hosté ze zahranièí. Stejná situace byla i v hotelech, motelech a botelech se ètyømi hvìzdami," øíká Tomá¹ Odstrèil.
Turismus letos èeká propad
Podíl pøidané hodnoty vytvoøené v sektoru cestovního ruchu dosahoval loni necelých 3 %. Leto¹ní krize v¹ak pro nìj bude znamenat zásadní ránu. V ohro¾ení je i zhruba 241 tisíc lidí, kteøí jsou podle dat ÈSÚ v cestovním ruchu zamìstnáni. Nejvíce jich pracuje v restauracích (71 tisíc) a hotelech (40 tisíc). Právì poskytovatele ubytování zasáhla krize nejvíce, co¾ potvrzují napøíklad údaje o platebním chování klientù Èeské spoøitelny. Objemy karetních transakcí klesly v této oblasti v týdnu do 29. bøezna meziroènì o 90 %. Je¹tì hùøe na tom byly cestovní kanceláøe, které dávají práci 14 tisícùm lidí. Jejich tr¾by za¾ily v týdnu do 12. dubna meziroèní pokles 99 % a a¾ do konce èervna zùstaly na 70 % bì¾ných výsledkù.
Dovolená v tuzemsku mù¾e pomoci
Otázkou zùstává, jak moc ekonomiku zasáhne výpadek zahranièních turistù. Podle ÈSÚ spotøeba pøíjezdového cestovního ruchu loni dosáhla 167 miliard korun. "Nicménì pokud Èe¹i budou ménì jezdit do zahranièí a budou více vyu¾ívat tuzemský cestovní ruch, mohou negativní dopady výraznì vykompenzovat. Minimálnì z makro pohledu. Data z platební bilance ukazují, ¾e jsme v zahranièí utratili pøi cestování asi 135 miliard korun," vysvìtluje David Navrátil. Podle iniciativy Zachraòme turismus bude stì¾ejní pøilákat èeské turisty do míst, kam obvykle jezdí zahranièní hosté. "Je tedy tøeba zamìøit se na Èechy a na to, co je zajímá a za co jsou ochotni utrácet. Klíèová bude úzká spolupráce mezi jednotlivými subjekty, tedy mezi regiony, ubytovacími slu¾bami, sportovními a kulturními atrakcemi, pøepravci a provozovateli stravovacích zaøízení," dodává Tomá¹ Barèík.
Roman Macháèek