Letem, svìtem...
11.02 - Ostrava:Janáèkova filharmonie Ostrava Vás zve na své koncerty. Klavírista Jean-Efflam Bavouzet se tì¹í na setkání s dirigentem Michailem Jurowskim.
Francouzský klavírista Jean-Efflam Bavouzet patøí rozhodnì k nejzajímavìj¹ím umìlcùm své generace. Kritici o nìm mimo jiné pí¹ou, ¾e "na piáno hraje pøesnì tak, jak by si to sám skladatel pøedstavoval."
V únoru (25. a 26. 2. 2016) se pøedstaví v sale ostravského Domu kultury mìsta Ostravy s Janáèkovou filharmonií za øízení Michaila Jurowského. V moravskolezské metropoli se Bavouzet neocitne poprvé, pøed pár léty patøil k hvìzdám festivalu Janáèkùv máj.
"Na své vystoupení v Ostravì si dobøe vzpomínám. Hrál jsem nìco od Debussyho, co¾ byla v mém repertoáru novinka, a pøijetí ze strany publika na mì udìlalo dojem. Vracím se s velkou radostí i z osobních dùvodù. Setkám se toti¾ s mistrem Michailem Jurowskim poté, co jsem s jeho synem Vladimirem mìl blízký a plodný hudební vztah. A kdy¾ sly¹ím název Va¹eho orchestru, tak mi ihned vytanou dobré vzpomínky na nedávné nahrávání Janáèkova Capriccia, které mám velmi rád," øíká Bavouzet, který pro leto¹ní vystoupení v Ostravì nakonec místo pùvodnì ohlá¹eného Prokofjevova vybral Mozartùv Klavírní koncert è.18 K 456.
Kromì této skladby se mù¾ete tì¹it na Ètvrtou symfonii Johannesse Brahmse. Poté, co slo¾il 4. symfonii („pár kyselých tøe¹ní nasbíraných na podzim“, jak ji charakterizoval s otøeseným sebevìdomím po nedobrém pøijetí pøedchozích skladeb v dopise pøíteli), si zaplatil soukromou zkou¹ku a vzal na ni pár pøátel, kteøí mìli rozhodnout o její ¾ivotaschopnosti. Pøátelé radili ledacos (napø. Scherzo nahradit jinou vìtou, závìreènou èást osamostatnit). Brahms se v¹ak rozhodl dílo nespálit, ale naopak zveøejnit. Co¾ dnes kvitujeme s povdìkìm, nebo» symfonický repertoár se rozrostl o krásnou kompozici.
To takový Paul Dukas ¹el v sebekritice dál a spousty svých ji¾ hotových skladeb skuteènì znièil. Na¹tìstí mezi nì nepatøí ta, která ostravský koncert zahájí a která si od doby svého vzniku stihla získat celosvìtovou popularitu - Uèeò èarodìj. Scherzo inspirované baladou J. W. Goetha (uèeò je¹tì neovládá kouzla a málem pøijde o ¾ivot, na¹tìstí ho zachrání mistr) s mistrovským sjednocením dìjových a hudebních pravidel a situaèního i muzikantského humoru.
Koncerty za finanèní podpory Moravskolezského kraje v Domì kultury mìsta Ostravy zaèínají v 19 hodin. Více na www.jfo.cz
***
Jean-Efflam Bavouzet
Jeho hudební poèátky se vá¾ou k rodnému Lotrinsku. "Vyrùstal jsem v hudebním prostøedí. Moje matka byla uèitelkou hudby. Studia jsem zahájil v Metách, kde jsem se uèil hrát hned na nìkolik nástrojù, co¾ je, myslím, dobrá vìc. Studoval jsem hru na hoboj, témìø deset let jsem vìnoval bicím a samozøejmì i klavíru. Ve studiích jsem pokraèoval na konzervatoøi v Paøí¾i. Mìl jsem velké ¹tìstí, byl jsem posledním studentem Pierre Sancana. Byl to fantastický hudebník a také skladatel. Opravdu ú¾asný èlovìk," vzpomíná Bavouzet.
Jean-Efflam je posledním velkým objevem proslulého dirigenta sira George Soltiho. "Potkali jsme se v roce 1995. Hodnì jsme tehdy mluvili o Bartókovi, kterého jsem mu hrával. Pak jsme se pøesunuli k Beethovenovi, Lisztovi, Wagnerovi, Chopinovi a taky k Mozartovi, tomu jsme se vìnovali hodnì. Pozval mì, abych s ním hrál na koncertì v roce 1997 Bartókùv tøetí klavírní koncert. Ale bohu¾el na¹e plánovaná spolupráce se ji¾ nestihla uskuteènit, proto¾e v tomto roce Solti zemøel. Místo nìj koncert dirigoval Pierre Boulez a tehdy vlastnì odstartovala má kariéra," øíká Bavouzet. Od té doby pravidelnì spolupracuje s uznávanými dirigenty a pøedními orchestry.
Proslulé jsou pak jeho nahrávky. Pøedev¹ím ty s díly francouzských skladatelù Debussyho a Ravela. "Jako student a zaèínající pianista jsem sice skladby tìchto dvou velikánù hrával, ale, pøiznávám, ¾e asi ne moc dobøe. Jejich skladby jsem si zamiloval a¾ mnohem pozdìji, kdy¾ mi bylo u¾ pøes tøicet. Tak¾e to byl dlouhý proces hledání a zrání," øíká Bavouzet. Za CD s koncertními díly Debussyho a Ravela a také za nahrávku kompletu Debussyho skladeb pro klavír získal mj. ocenìní magazínu Gramophone. Jeho interpretace tìchto autorù si vyslou¾ila i ocenìní BBC Music Magazine a Diapason d'Or. Za CD s klavírními sonátami Haydna obdr¾el Choc de l'année a jeho Bartókovy klavírní koncerty byly dokonce nominovány na více mezinárodních ocenìní. V roce 2012 byl èasopisem Gramophone nominován titul umìlec roku, který take získal.
Z jeho sbírky cen zmiòme pøedev¹ím dvì - první cenu v Mezinárodní Beethovenovì soutì¾i v Kolínì nad Rýnem a vítìzství v Young Concert Artists Auditions v New Yorku v roce 1986. Je také umìleckým øeditelem Klavírního festivalu Lofoten v Norsku.
Program:
Paul Dukas: Èarodìjùv uèeò
Wolfgang A. Mozart: Klavírní koncert è. 18 K. 456
Johannes Brahms: Symfonie è. 4 e moll op. 98
Úèinkují:
Jean-Efflam Bavouzet - klavír
Janáèkova filharmonie Ostrava
Michail Jurowski - dirigent
Jana Kni¾átková